Asset Publisher Asset Publisher

Z Myczkowskim na wycieczce

14 czerwca 2013 r.

„Z Myczkowskim na wycieczce"

Gimnazjum w Czarnej nosi imię prof. Stefana Myczkowskiego, takie samo jak rezerwat „Hulskie" na Otrycie. Tradycją naszej szkoły są wycieczki do rezerwatu w celu poznawania osobliwości przyrodniczych ścieżki przyrodniczo - dydaktycznej, a ponadto utożsamianie się z postacią i dziełem naszego Patrona poprzez obcowanie z dziewiczą przyrodą, na rzecz której On pracował.

W dniu 14 czerwca 2013 r. 15-osobowa grupa uczniów wraz z trójką nauczycieli udała się do rezerwatu. Pogoda po ostatnich ulewach dopisała znakomicie, było wręcz upalnie, więc uczestnicy nastawieni optymistycznie i w świetnych humorach wyjechali spod szkoły. Busem dotarliśmy do Sękowca, gdzie oczekiwał nas leśniczy pan Henryk Kuzar wraz z podleśniczym panem Hubertem Kopczakiem.

Przed wyjściem na trasę ścieżki zostaliśmy poinstruowani przez pan Leśniczego i oddani w ręce pana Huberta. Młody człowiek miał trudne zadanie do wykonania, ponieważ wśród pytań tzw. rzeczowych, merytorycznych przewijały się również osobiste, na które Pan Podleśniczy odpowiadał równie fachowo.

Dowiedzieliśmy się, że celemścieżki przyrodniczo - dydaktycznej o nazwie "Hulskie", jest ukazanie najcenniejszych fragmentów starodrzewu bukowo-jodłowego o charakterze naturalnym. Długość ścieżki wynosi 3,2 km. Składa  się ona z kilku przystanków oznakowanych tablicami wraz z opisem. Należą do nich:

- Parów potoku w masywie Otrytu. Warstwę drzew tworzą buki ze znaczną domieszką jodły, a budowa drzewostanu jest piętrowa. Podszyt prawie nie występuje. W miejscach, gdzie światła jest więcej pojawiają się krzewy: bez czarny i koralowy oraz leszczyna. W runie występują żywokost sercowaty, żywiec gruczołowaty, gajowiec żółty, marzanka wonna, jeżyna gruczołowata, szczawik zajęczy oraz narecznica samcza.

- Płyta skalna, gdzie widoczna jest budowa geologiczna pasma Otrytu - rynna skalna z charakterystycznym układem warstw fliszowych. Warstwa drzew to buk z dużą domieszką jodły, jaworu i brzozy. Roślinność runa to kostrzewa górska, turzyca orzęsiona, gwiazdnica wielkokwiatowa, kosmatka gajowa, konwalijka dwulistna i nawłoć pospolita.

- Źródlisko.Poniżej drogi stokowej znajdują się źródła jednego z potoczków spływających ze stoków Otrytu do Sanu. Występuje tu las bukowy w wieku 110-160 lat, teren jest grząski i podmokły. Występuje tu też wiele roślin objętych ochroną częściową oraz roślin rzadkich.

- Okazałe buki towielopiętrowy las bukowy z domieszką jodły. Blisko ścieżki widoczne są ogromne buki o wymiarach: 320 cm obwodu i 40 m wysokości, 350 cm obwodu i 42 m wysokości oraz 440 cm obwodu i wysokości 41 metrów. Bukowy las przyciąga wiele gatunków zwierząt, m.in. ptaki z których spotkać tu można puchacza, orlika krzykliwego, krogulca, trzmielojada, czy bociana czarnego.

Po powrocie ze ścieżki zjedliśmy upieczoną na ognisku kiełbaskę i ruszyliśmy w dalszą drogę. Naszym dodatkowym celem było przejście pasmem Otrytu do Lutowisk.

Tak też zrobiliśmy. Niebieski szlak powiódł nas zalesionym grzbietem do "Chaty Socjologa", skąd zielonym szlakiem zeszliśmy do Lutowisk. Po zejściu z zalesionego grzbietu przed wsią Lutowiska wyszliśmy na otwartą przestrzeń, drogę wyłożoną płytami, którą miejscowi nazywają „filmówką", a to za sprawą tego, że ułożono ją podczas nagrywania filmu „Pan Wołodyjowski" w 1968 r.

Byliśmy zmęczeni, ale szczęśliwi. Widoki, przyroda i piękna pogoda wynagrodziły nam wszystkie trudy jakie były związane z tą wyprawą. Myślę, że godnie uczciliśmy pamięć o Patronie naszego gimnazjum – prof. Stefanie Myczkowskim.

Serdecznie dziękujemy Nadleśnictwu Lutowiska za pomoc w zorganizowaniu tej wycieczki, jak i wielu innych uroczystości i imprez w ramach bardzo owocnej współpracy.